گزارش پایش حوزه 2

-

- توصیف فعالیت های دانشکده در خصوص استانداردهایی که میزان رعایت آنها در آخرین ارزیابی بیرونی بصورت عدم انطباق و یا انطباق نسبی اعلام شده بود(به تفکیک هر حوزه):

.پ-3-2-1 در بررسی مستندات از جمله برنامه آموزشی دوره پزشکی عمومی و همچنین بررسی سایر مستندات مشخص گردیده تا حد امکان عدالت آموزشی رعایت شده است از جمله در نظر گرفتن امکان استفاده از سایت دانشکده ,در اختیار گذاشتن حجم اینترنتی مناسب و تا حدودی رعایت اولویت بر اساس معیارهای عینی بین دانشجویان پوشش اینترنت وایفا و دیتا تلفن همراه در بیمارستانهای آموزشی پیگیری شده و مستندات پیوست می شود (مستندات پیوست 1 )

ت-1-1-2 برنامه پزشکی عمومی تدوین شده در دانشکده پزشکی وجود دارد و طرح درسهای تدوین شده بر اساس توانمند سازیه دانشجویان پزشکی می باشد همچنین آزمون صلاحیت بالینی به صورت مدون و دوره ای برگزار می گردد.

در تمام بخشهای بالینی از لاگ بوک الکترونیکی برای پایش این توانمندیها استفاده می شود و برنامه جامع برای استفاده از آزمونهای سنجش توانمندیهای پزشکی عمومی وجود دارد در دانشکده پزشکی کارگروه استدلال بالینی در سال 1401 تشکیل شده است و برنامه های منظم برای پیگیری تقویت توانمندیهای دانشجویان پزشکی در این گروه انجام می شود. مستندات پیوست می گردد (پیوست 2)

در جهت  دستیابی به کسب مهارت تصمیم گیری, استدلال و حل مساله که جز اصلی توانمندیهای یک پزشک محسوب می شود. دانشکده پزشکی رفسنجان برنامه های مدون منظمی در گروه های مختلف آموزشی دارد.

یکی از اصول اصلی رعایت شده در آموزش استدلال بالینی آموزش پزشکی مبتنی بر شواهد می باشد.

جهت تدریس استدلال بالینی در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان از گروه های اصلی داخلی, اطفال و آموزش پزشکی و بنا به ضرورت از سایر گروه ها به صورت موردی دعوت به عمل می آید و جلسات متعددی جهت تدوین برنامه درسی تشکیل گردید. در این جلسات مقرر شد روش آموزش بر مبنای شرح حال بیماریها و بر اساس symptom,sign های اصلی تنظیم گردد و آموزش بر اساس آموزش در گروه های کوچک طراحی گردد همچنین روش آموزش مبتنی بر شواهد نیز مورد تاکید قرار گرفت.

مباحث تنظیم شده در این گروه پیوست می باشد(پیوست 2)

ت-3-2-2 در دانشکده پزشکی گروه های اخلاق پزشکی و آداب تشکیل شده است و به صورت تفکیک شده واحد های مرتبط ارائه می گردند . طرح درسهای مرتبط با هر کدام از مباحث در سایت دانشکده وجود دارد و از اساتید بالینی در گروه اخلاق پزشکی استفاده می شود و نگاه تخصصی به حوزه اخلاق پزشکی در دانشکده وجود دارد مستندات پیوست می گردد(پیوست 3)

پ-2-3-2:آموزش در کلینیکهای سرپایی شامل: تعامل آموزشی اساتید با دانشجویان در جایگاه های بالینی غیر بستری (مانند درمانگاه, بیماران با وقت قبلی و ویزیت بیماران اورژانس) می شود.اهداف اصلی آموزش در کلینیک سرپایی شامل انتقال دانش بالینی , کسب مهارتهای اخذ شرح حال و معاینه بالینی ,ارتقاء مهارتهای ارتباطی,شکل گیری استدلال بالینی , کسب مهارتهای اداره و درمان بیمار و آموزش اخلاق پزشکی و شکل گیری رفتار حرفه ای می باشد. در دانشکده پزشکی رفسنجان آموزش سرپایی در همه بخشهای ماژور و مینور به صورت مدون در گروه های مختلف اجرا می شود. در گروه پزشکی اجتماعی نیز مانند سایر گروه ها برنامه آموزش سرپایی با اهمیت بیشتری اجرا می گردد. چند نمونه از برنامه های آموزشی گروه های مختلف پیوست می گردد.(پیوست 4)

ت-2-3-2 ارایه واحدهای درسی بر اساس برنامه ملی دوره پزشکی عمومی می باشد و سعی شده است در جهت ارائه واحدهای درسی براساس نیاز منطقه ای مباحثی اضافه شود مستندات پیوست می گردد(پیوست 5)

 

پ-1-4-2:در بخشهای بالینی راندهای آموزشی , گراند راند , مورنینگ ریپورت و حضور فعال دانشجویان در طول کشیک و درمانگاه ها وجود دارد و سعی می شود از روشهای نوین یاددهی و یادگیری استفاده می شود از جمله :

1-تدریس در گروه های کوچک (Effective Small Group Learning)

در روش تدریس در گروه کوچک با رویکرد کاوشگرانه است که در این نوع آموزش یک استاد با تعداد کمی از دانشجویان به صورت گروهی پیرامون یک موضوع یا حل موضوع

2-یادگیری از طریق کلاس وارونه (Flipped classroom)

در این روش دانشجویان فعالیتهایی که تا کنون در کلاسهای سنتی انجام میدادن در خانه انجام میدهن و برعکس. به عبارتی دیگر دانشجویان تکالیف درسی خود را در کلاس انجام می دهن و در عوض مواد درسی را عمدتا در خانه می آموزند.

3- تدریس مشارکتی از طریق محیط یادگیری الکترونیکی

در این روشهای توسط شبکه های اجتماعی از جمله واتس اپ یا نرم افزار بله استاد و دانشجویان تبادل اطلاعات می نمایند به پیوست لینک کانال گروه ها  گذاشته می شود.(مستندات پیوست 6)

   http://ble.ir/join/7nGC2Asndp

لینک گروه آموزشی داخلی با کارورزان

https://chat.whatsapp.com/FXdSo5XnK7d0eSaEe5rjYA

لینک گروه نورولوژی بهمن ماه کارورزان

https://t.me/+IpU8r0oWZZthZDM0

لینک گروه اساتید اطفال با اینترن ها

 

پ 5-2-2- در سطح دانشکده کارگروه استدلال بالینی تشکیل شده است در دانشکده پزشکی رفسنجان مباحث در مورد پزشکی مبتنی بر شواهد و درس روش تحقیق مبتنی بر شواهد به صورت منظم برگزار می گردد و کارگاه های مختلفی برای اساتید و دانشجویان در زمینه استدلال بالینی و تفکر نقادانه برگزار می گردد و کار گروه استدلال بالینی در دانشکده پزشکی رفسنجان تشکیل شده است و به صورت منظم بر آموزش دانشجویان در جهت کسب توانمندی استدلال بالینی تفکر نقادانه نظارت دارد. مستندات پیوست می گردد (پیوست 7)