محورهای کلی وظایف و فعالیت‌های EDO

 

فعالیت‌ها به تفکیک کمیته‌های موضوعی دفتر توسعه بیان شده است.

 

- وظایف و فعالیت های اصلی دفاتر توسعه آموزش دانشکده ها 

 1-  اجرای برنامه های آموزشی بر اساس سیاست های ابلاغ شده توسط مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه

2- ارائه مشاوره به معاون آموزشی دانشکده برای عملیاتی کردن برنامه ها و سیاست های آموزشی دانشکده.

3- عضویت و شرکت فعال در جلسات شورای آموزشی دانشکده .

4- همکاری با EDO سایر دانشکده های دانشگاه مربوطه به منظور تبادل تجربیات ، اطلاعات و بهره مندی از پتانسیل های آنان

5- پایش و نظارت بر عملکرد و فعالیت های واحد توسعه آموزش بیمارستان ها .

6- ارائه گزارش عملکرد به EDC دانشگاه و معاون آموزشی دانشکده .

7- پایش،ارزشیابی ،معرفی و انتشار برنامه های نوآورانه در سطح دانشکده.

8- توانمند سازی و حمایت از اعضای هیات علمی برای اجرای برنامه های نوآورانه با حمایت EDC.

9- نیازسنجی آموزشی اعضاء هیات علمی دانشکده مربوطه و ارائه گزارش به EDC.

10- توانمندسازی اعضای هیات علمی در حیطه های مختلف آموزش علوم پزشکی بر اساس نتایج نیازسنجی، سیاست ها و اولویت های آموزشی دانشکده با مشارکت EDC.

11- نظارت ، ارزشیابی و تحلیل آزمون های دانشکده مربوطه.

12- اجرای طرح های پژوهش در آموزش بر اساس اولویت های دانشکده و EDC با حمایت EDC.

13-ایجاد کمیته مشورتی دانشجویی در سطح دانشکده.

 تبصره 1 : از نظر ساختاری دفاتر توسعه آموزش دانشکده ها زیر نظر معاونین آموزشی دانشکده ها فعالیت می نمایند.

تبصره 2: وظایف دفاتر توسعه دانشکده ها تا زمان کسب توانمندی های لازم ، توسط مراکز مطالعات دانشگاهها و وظایف واحدهای توسعه بیمارستان های آموزشی توسط دفاتر توسعه دانشکده های پزشکی انجام خواهد شد .

تبصره3 :مدیر دفتر توســعه دانشکده به پیشنهاد معاون آموزشی دانشکده و با هماهنگی مدیر مرکز مطالعات، توسط رئیس دانشکده منصوب می گردد.

این آئین نامه با 3 ماده و 6 تبصره پس از ابلاغ، لازم الاجرا و جایگزین آئین نامه ها و دستورالعمل های قبلی خواهد بود.

 

الف) کمیته پژوهش در آموزش

 پژوهش در آموزش یکی از ارکان اصلی مراکز توسعة آموزش کشور به شمار می رود چرا که برنامه ریزی های آموزش و میزان توفیق در اثر بخشی این برنامه ها منوط به استفاده از نتایج تحقیقات علمی در این حوزه می باشد. مسئول کمیته پژوهش در آموزش دانشکده به پیشنهاد دانشکده مربوطه و با تائید مرکز مطالعات انتخاب می گردد. عمده وظایف مسئول کمیته پژوهش در آموزش عبارتند از:
1.
تعیین اولویتهای پژوهش در آموزشی در دانشکده/بیمارستان مربوطه و اعلام آن به اعضای محترم هیأت علمی
.2
انجام نیازسنجی درمورد ژورنال های علمی مورد نیاز گروه هایی آموزشی دانشکده و اطلاع آن به مرکز مطالعات
.3
ارائه مشاوره به اعضای هیأت علمی در مورد زمینه های پژوهش در آموزش پزشکی و ترغیب آنان به انجام پژوهش های مشابه
.4
برنامه ریزی برای برگزاری ژورنال کلاب در زمینه آموزش پزشکی با مشارکت گروه های آموزشی دانشکده و نظارت بر حسن اجرای آن
.5
اطلاع رسانی در زمینه سایتهای تخصصی آموزش پزشکی
.6
ارتباط مستمر با مرکز مطالعات دانشگاه و انتقال طرحهای پژوهش درآموزش اعضای هیأت علمی دانشکده مربوطه جهت تصویب در کمیته پژوهش در آموزش
.7
انجام هماهنگی با واحد پژوهش در آموزش مرکز مطالعات دانشگاه جهت تخصیص وقت مشاوره پژوهشی برای اعضای هیأت علمی متقاضی در دانشکده
.8
ارائه گزارش عملکرد کمیته در پایان هر نیم سال تحصیلی به مدیر دفتر توسعه
.9
همکاری با مدیر دفتر توسعه آموزش دانشکده در تدوین برنامه عملیاتی سالیانه و به روزرسانی صفحه کمیته مربوطه در سایت دفتر توسعه آموزش دانشکده

 

ب) کمیته برنامه‌ریزی آموزشی
فعالیت‌ها:
۱. جلب حمایت و پیگیری ارائه طرح درس Lesson Plan توسط اعضاء هیات علمی
۲. جلب حمایت گروه های آموزشی در زمینه تدوین برنامه های دوره‌های آموزشی Course Plan
۳. همکاری با گروههای آموزشی در زمینه بررسی مشکلات برنامه‌های جاری آموزشی
۴. مشارکت در برنامه‌ریزی و ایجاد تسهیلات لازم برای اجرا و تحقیق شیوه‌های نوین آموزشی
۵. بازنگری برنامه‌های موجود 
۶. بررسی فرایندهای آموزشی، آئئن نامه‌های آموزشی، طرحها، برنامه‌ها و فعالیتهای آموزشی
۷. بررسی و پیشنهاد برنامه‌های جدید
۸. پیشنهادات جهت رفع نواقص احتمالی
۹. ارتباط مستمر با مرکز توسعه دانشگاه و شرکت در برنامه‌های مربوطه
۱۰. ارزشیابی برنامه‌های آموزشی 

ج. کمیته آموزش اساتید (در شرف تشکیل)
فعالیت‌ها
۱. نیاز‌سنجی آموزشی اعضاء هیات علمی 
۲. همکاری در طراحی و برنامه‌ریزی کارگاههای آموزشی
۳. تهیه و انتشار مطالب علمی در  زمینه فرآیند یاددهی و یادگیری
۴. طرح و برنامه‌ریزی کارگاه‌های آموزشی در توسعه فرایند آموزش
۵. توسعه توانایی‌های اساتید در زمینه تکنولوژی آموزشی
۶. توسعه توانایی‌های اساتید در گسترش روش‌های بهینه و نوین آموزشی
۷. اطلاع‌رسانی و تهیه منابع آموزشی جدید مورد نیاز اعضای هیئت علمی

 د) کمیته ارزشیابی 
فعالیت‌ها

۱. ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانشجویان
شاخص‌های ارزشیابی مناسب توانایی‌ها، عملکرد، مهارتها و...
-
 بررسی مشکلات تحصیلی، افت تحصیلی، موفقیت تحصیلی و ...
۲. ارزشیابی مدرسین
-
 بانک اطلاعات فعالیت‌های آموزشی، اجرایی و پژوهشی
۳. ارزشیابی سیستم آموزشی
-
 بانک اطلاعات مربوط به فضا، امکانات، تجهیزات، تسهیلات و...
-
 شاخصهای آموزشی و تخصصی دانشکده، بالین، درمانگاه، بیمارستان
-
 پیگیری، تهیه و تدوین برنامه‌های ارزشیابی درونی گروههای آموزشی
-
 گزارش شاخصهای آموزشی دانشکده، بیمارستان و ارائه راهبردهای رفع نواقص احتمالی
-
 ارزشیابی درونی گروه‌ها و بررسی وضع موجود 
۴. ارائه بازخورد از فعالیتها و نتایج ارزشیابی به اعضاء هیئت علمی، مسئولین دانشکده و دانشگاه جهت اطلاع

ه) کمیته توانمند سازی اساتید (در شرف تشکیل)
فعالیت‌ها
۱. نیاز سنجی از اعضاء هیئت علمی در جهت شناسایی و الویت‌بندی نیازهای آموزشی
۲. برقراری ارتباط با گروه‌های آموزشی و تدوین برنامه‌های آموزش مداوم
۳. شناسایی روز‌آمد نیازهای آموزشی
۴. تهیه فهرست موضوعات آموزشی
۵. تعیین اولویت‌های برنامه‌های آموزشی
۶. تعیین مشکلات مربوط به سلامت در ارتباط با موضوع تخصصی بر اساس شواهد
۷. تهیه فهرست موضوعات آموزشی با هدف کاهش مشکلات سلامتی و افزایش رضایتمندی جامعه

و) کمیته دانشجویان و فارغ التحصیلان (در شرف تشکیل) 
۱. برقراری ارتباط مستمر با دانشجویان مستعد و علاقه‌مند به مباحث آموزش پزشکی و درگیر کردن آنها در فعالیت‌های واحد
۲. نیاز سنجی نیازهای آموزشی از دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشکده پزشکی 
۳. برگزاری جلسات ادواری با سایر دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشکده پزشکی 
۴. برگزاری جلسات ادواری با مسئولان دانشکده و دانشگاه

 

 

 

 

محورهای کلی وظایف